Opinie: Telenet, Big Brother uit Mechelen

Op 13 september 2016 werd ik via e-mail op de hoogte gebracht van aanpassingen aan het privacybeleid van Telenet. Dat mijn “Telenet-ervaring” (want àlles is een ervaring tegenwoordig, niet gewoon een product waarvoor ik centen neertel) zou worden “gepersonaliseerd”.

telenet_mail

Extraatjes? Een “persoonlijke” aanpak? My my, wat ben ik een bofkont!

Vergis u echter niet: Telenet heeft voor alle klanten (bestaande én nieuwe) zijn privacybeleid aangepast, en zal dus by default je kijk en -surfgedrag in de gaten houden om gepersonaliseerde reclame in te voegen, te starten in de reclameblokken op zenders Vier en Vijf (waar Telenet een financiële poot in de pap te brokken heeft). Ondanks negatief advies van de Privacycommissie (zie ook hier) maakt Telenet de invasieve “personalisatie” dus opt-out i.p.v. opt-in. Alle 1.17 miljoen klanten zijn in 1 klap deel van het experiment, en moeten zelf actief uitschrijven om niet meer deel te nemen.

Update: Voor meer commentaar van mijnentwege, zie ook dit artikel op Apache.be. Een aangepaste versie van deze opinie verscheen op Knack.be DataNews op 17/09/2016
Update #2: Concrete instructies over het aanpassen van deze instellingen zijn te vinden in deze post.

Dat uitschrijven kan via het accountbeheer van Telenet, waarop het derde niveau van privacy-inbreuk triomfantelijk als “meest gekozen” staat geëtaleerd. Beetje vals spelen als je het op één nacht voor al je klanten de default maakt, niet? Het is maar de vraag hoeveel mensen de ogenschijnlijke goednieuwsmail volledig zullen lezen en hun privacy-instellingen zullen aanpassen. De precieze implicaties blijven bedolven onder vage technische details en een dozijn PDF’s.

telenet_keuze

Ook de tekst met uitleg van de verschillende privacy-niveaus baart zorgen.

  • Niveau 1: Algemeen
    Wij gebruiken je gegevens om jou een uitstekende dienstverlening en algemene communicatie te bezorgen over de producten die je bij ons hebt of die voor jou interessant kunnen zijn. Zo kunnen we jou bijvoorbeeld een Helemaal Mee Bezoek aanbieden of, indien je over je datalimiet gaat, een voorstel doen voor een tariefplan dat beter past bij je behoeften. Met dit niveau geef je aan dat Telenet geen verkeersgegevens van jou mag verwerken voor marketingdoeleinden en kom je niet in aanmerking voor TV reclame aangepast aan jouw voorkeuren en interesses.
  • Niveau 2: Gericht
    We doen net hetzelfde, maar bovenop het algemene wordt onze commerciële communicatie gerichter. We nemen nu ook je verkeersgegevens en kijkgedrag mee om onze communicatie af te stemmen n op jouw voorkeuren en interesses. Zo kunnen we jou bijvoorbeeld een mailtje sturen indien er binnenkort een nieuw seizoen van je favoriete serie op TV verschijnt of via de user interface aanbevelingen doen voor films die jou mogelijks interesseren.
  • Niveau 3: Persoonlijk
    In niveau 3 kies je daarbovenop voor een persoonlijke TV ervaring. We gebruiken je gegevens ook om de TV-spots die je te zien krijgt af te stemmen op de voorkeuren en interesses van jou (en je gezin). Kijk je bijvoorbeeld fanatiek naar atletiek, dan zal jij allicht sneller een reclamespot zien over sportartikelen.
  • Niveau 4: Uniek
    In niveau 4 kies je voor een volledig gepersonaliseerde ervaring, in die zin dat we ook gegevens over je internetgebruik verwerken. We doen er alles aan om zowel de communicatie die je van ons ontvangt als de spots die je ziet op TV maximaal op je voorkeuren en interesses af te stemmen. Ben jij een tijdje online op zoek geweest naar een betaalbaar hotel in Berlijn? Dan kunnen we je interessante aanbiedingen op maat bezorgen of extra informatie sturen over hoe en waar je in het buitenland gratis kan surfen.

Volgende dingen zijn op zijn minst opmerkelijk:

  • Er wordt enkel vermelding gemaakt van gebruikersdata gebruiken of verwerken (of synoniemen) voor bepaalde doeleinden. Nergens kan je toestemming geven of weigeren om de data uberhaupt te verzamelen. Dit doet sterk vermoeden dat de data reeds verzameld wordt.
  • In niveau 3 wordt enkel gerept over TV-ervaringen, wat de verkeerde indruk wekt dat er met surfgedrag niets gebeurt – dit zit echter vervat in niveau 2 (“verkeersgegevens”), waarop niveau 3 aanvult. Mensen die dus inloggen en de info van het default “persoonlijk” niveau nakijken kunnen dit missen.
  • Telenet werkt ook samen met andere trackingbedrijven, die via cookies je surfgedrag op het internet proberen te mappen.
  • Niveau 4 opent de deur naar actief monitoren, en later misschien manipuleren van surfverkeer. In de VS zijn er al grote providers die eigen advertenties injecteren in normaal surfverkeer – zo kan een provider bijvoorbeeld de advertenties op Facebook vervangen door voordeligere advertenties voor hun adverteerders.

Telenet zet hier de deur op een kier voor inbreuken op de netneutraliteit, iets waar ze begin 2014 al eens voor werden teruggefloten.

Krijgen gebruikers die hun data laten analyseren dan tenminste een financieel voordeel, een korting op de maandprijs bijvoorbeeld? Daarvoor “zijn de marges te klein”, alhoewel in hetzelfde interview beweerd wordt dat de adverteerders staan te popelen om gebruik te maken van de nieuwe dienst. Een zoethoudertje in de vorm van af en toe eens een gratis film of een korting voor een Vlaams pretpark naar keuze, daar zal u het mee moeten doen.

Tel hierbij dat wegens het duopolie op de Belgische markt (Belgacom / Telenet) onze internet/tv prijzen sowieso al belachelijk hoog zijn, we nog steeds met artificiële datalimieten zitten (iets waar ze in het buitenland – zie Nederland – om lachen) en Telenet bovendien op drukke momenten aan traffic shaping doet, en je kan niet anders dan concluderen dat Telenet betalende klanten momenteel een oor aannaait.

Jamaar, Facebook en Google doen dat toch ook, hun advertenties aanpassen aan je profiel? Klopt, maar voor Facebook of Google betaal ik niet, en bén ik het product. Zou Telenet gratis internet en kabelTV aanbieden zijn er vast mensen die een deel privacy willen opgeven in ruil voor gratis dienstverlening. Nu betalen mensen een hoge prijs

Telenet probeert deze aanpassingen er in alle haast nog door te wurmen voor de nieuwe regels voor ISP’s, momenteel gestemd in de Europese Commissie, in 2018 van kracht worden. Ik moedig elke Telenet-klant aan om de instelling via Mijn Telenet op “Algemeen” te zetten, en actief te klagen over deze praktijk. Ik lanceer alvast een Subject Access Request (SAR), een aanvraag om alle data die Telenet over mij verzamelt in te kijken.

Update: In Januari 2017 verhoogde Telenet, onlangs de ongetwijfeld gestegen inkomsten via deze verkoop van klantendata, zijn prijzen.

Leave a Reply