Eerste hulp bij privacy-instellingen (Telenet)

Telenet kondigde vorige week aan dat ze vanaf nu het kijkgedrag van hun klanten zullen gebruiken om reclame op maat te tonen. Waarom deze beslissing en de manier waarop die werd ingevoerd een probleem vormt verwijs ik u graag naar deze blogpost, Knack-opinie of verscheidene artikels (Apache, De Morgen) op krantenwebsites.

Naar aanleiding van mijn toelichting in De Afspraak op 22/09 zijn er misschien mensen die zich afvragen hoe ze hun privacy-instellingen kunnen aanpassen bij het gebruik van een Telenet-abonnement.

Je Telenet privacy-instellingen aanpassen

  • Log in op de accountmanager van Telenet, de website “Mijn Telenet”. Om in te loggen gebruikt u uw klantennummer en wachtwoord. Uw klantennummer kan u terugvinden op uw Telenet-factuur, alsook staat bij de nieuwere Telenet-modems uw klantennummer/wachtwoord-combinatie normaal op een sticker op het toestel.
  • Selecteer “Mijn privacyinstellingen” in het menu aan de linkerkant.
  • Kies halverwege de pagina voor “Bekijk of wijzig je instelling”, een roze knop.
  • U krijgt nu de keuze tussen “Algemeen”, “Gericht”, “Persoonlijk” en “Uniek”.
  • Voor de minst privacy-invasieve optie, selecteer “Algemeen” en bevestig.
  • U ontvangt normaal binnen de 24u een mail om uw keuze te bevestigen.
mijntelenet

MIjn Telenet: Privacyinstellingen

Om dieper in te gaan op het onderwerp kan u de Telenet Databelofte (link) uitpluizen, of een aanvraag doen om uw persoonsgegevens op te sturen. Dit staat bekend als een SAR (Subject Access Request).

Subject Access Request aanvragen

  • Je hebt recht op volledige toegang tot de gebruikersgegevens die Telenet over je bijhoudt.
  • Deze moet je schriftelijk aanvragen. Telenet voorziet hiervoor een formulier op zijn website. Je kan het formulier hier vinden.

Comments are closed.